Οδηγός επιβίωσης στις εξετάσεις

Γράφει ο/η: Σχολική Σύμβουλος & η Ψυχολόγος των Εκπαιδευτηρίων

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥ ΑΓΧΟΥΣ ΤΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

σχολείο άγχος πανελλαδικές εξετάσεις

 

Άγχος είναι ο τρόπος με τον οποίο αντιδρά το μυαλό και το σώμα μας σε μια κατάσταση, την οποία θεωρεί απειλητική. Κάποιες φορές το άγχος μπορεί να είναι ευεργετικό, εφόσον μας κρατά σε εγρήγορση και μας βοηθά να αντιμετωπίσουμε προκλήσεις και προβλήματα. Όταν όμως συνεχίζεται χωρίς διακοπή και με ένταση  για μεγάλα χρονικά διαστήματα και συνοδεύεται και από ψυχοσωματικά συμπτώματα ( πονοκεφάλους, ταχυκαρδία, γαστρεντερικές ενοχλήσεις κτό.) μπορεί να αποβεί βλαβερό και ζημιογόνο.

Οι τελικές προαγωγικές, απολυτήριες ή πανελλαδικές εξετάσεις σηματοδοτούν την κορύφωση μιας κοπιαστικής σχολικής χρονιάς  και συνήθως αποτελούν πηγή έντονου άγχους τόσο για τους μαθητές όσο και για τις οικογένειές τους.

Το άγχος των εξετάσεων είναι μάλλον αναπόφευκτο. Πώς μπορεί λοιπόν να ελεγχθεί έτσι ώστε να λειτουργήσει θετικά για τον μαθητή και να μην προκαλέσει δυσκολίες και προβλήματα;

Ακολουθούν ενδεικτικές προτάσεις τόσο προς τους μαθητές όσο και προς τους γονείς τους.

Προτάσεις προς τους μαθητές:

  1. σχολείο άγχος εξετάσεις 2016Αναγνωρίζουμε τις πηγές του άγχους μας και βάζουμε μικρούς και ρεαλιστικούς στόχους (το τι προσδοκούμε από τις εξετάσεις είναι αντίστοιχο της προσπάθειας που καταβάλαμε τη χρονιά που πέρασε).
  2. Αποφεύγουμε λανθασμένους τρόπους αντιμετώπισης του άγχους (π.χ. υπερβολική προσπάθεια της τελευταίας στιγμής, παραίτηση από κάθε προσπάθεια, επιθετικές αντιδράσεις, κάπνισμα ή αλκοόλ).
  3. Θυμόμαστε ότι αυτό που μετράει είναι η ποιότητα και όχι η ποσότητα της μελέτης. Γι αυτό οργανώνουμε σωστά τον χρόνο μας, συγκεντρωνόμαστε σε αυτό που κάνουμε, για να διευκολύνουμε τη μνήμη μας, και δεν παραλείπουμε να κάνουμε σύντομα διαλείμματα, τα οποία προϋποθέτουν κίνηση και αλλαγή περιβάλλοντος (έστω κι αν αυτή είναι η αλλαγή δωματίου!).
  4. Δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στη σωστή διατροφή (προτιμάμε σπιτικό φαγητό) και στον ύπνο μας (όχι λιγότερες από 6 ώρες).
  5. Το πρόγραμμά μας πρέπει να περιλαμβάνει άθληση κι άλλες χαλαρωτικές δραστηριότητες (π.χ. μουσική) για αποφόρτιση κι εκτόνωση.
  6. Όταν νιώθουμε ένταση και δυσφορία, φροντίζουμε να αναπνέουμε σωστά (τεχνικές αναπνοής: π.χ. εισπνοή με την κοιλιά – εκπνοή από τη μύτη).
  7. Προσπαθούμε να αντικαθιστούμε τις αρνητικές σκέψεις με όμορφα και θετικά ερεθίσματα (όπως είναι η προοπτική μιας εκδρομής ή η αγορά ενός αντικειμένου ή η συνάντηση με ένα αγαπημένο πρόσωπο ή κάποια ευχάριστη αλλαγή, π.χ. η αλλαγή χτενίσματος κτλ.).
  8. Η συζήτηση με συνομηλίκους, οι οποίοι μοιράζονται τα ίδια προβλήματα με εμάς, μπορεί να μας ανακουφίσει. Ανακουφιστικά μπορεί να επιδράσει και η έκφραση των φόβων και της αγωνίας μας σε σημαντικούς ενηλίκους (γονείς, καθηγητές , συγγενικά πρόσωπα που εκτιμάμε).
  9. Δεν ξεχνάμε ότι οποιαδήποτε επιτυχία ή αποτυχία σε μια εξέταση δεν αξίζει όσο
    α) η ψυχική μας ηρεμία και η ισορροπία στην οικογένεια!
    β) η υγεία και η χαρά της ζωής!

Προτάσεις προς τους γονείς: 

  1. σχολείο άγχος εξετάσεις γονείςΠροσπαθούμε να διατηρήσουμε τη δική μας ηρεμία και ψυχραιμία. Το άγχος μας εύκολα  “μεταγγίζεται” στα παιδιά μας.
  2. Εξασφαλίζουμε στα παιδιά ένα περιβάλλον ήρεμο, χωρίς αρνητικές κριτικές , πιεστικές συμβουλές και υπερβολικές παρατηρήσεις.
  3. Αποφεύγουμε υπερβολικές εκδηλώσεις …συμπόνιας (έτσι κι αλλιώς οι εξετάσεις θα είναι πολλές στα χρόνια που θα ακολουθήσουν).
  4. Δεν ξεχνάμε: Για να επιτύχεις στη ζωή χρειάζεσαι πολλά περισσότερα από την επιτυχία σε μια εξέταση!

 

Eikoniki perihghsh 360-Banner123

αποτελέσματα πανελλαδικών 360-Banner1

Ωδειο Banner sidebar