Πρόγραμμα φιλαναγνωσίας
ΜΕΛΕΤΗ ΟΛΟΚΛΗΡΟΥ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ
Σε όλες τις τάξεις του Σχολείου μας, στο πλαίσιο του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, οργανώνονται δραστηριότητες που προωθούν τη φιλαναγνωσία. Στο πλαίσιο αυτό οι μαθητές/τριες διαβάζουν στη διάρκεια του σχολικού έτους ένα ή δύο βιβλία της νεοελληνικής μας λογοτεχνίας.
Για την επιλογή των έργων λαμβάνονται υπόψη: η ηλικία και η προσληπτική ικανότητα των μαθητών, το θέμα του βιβλίου και η λογοτεχνική του αξία. Την ανάγνωση του βιβλίου συνοδεύουν δημιουργικές δραστηριότητες απαγγελίας, ανάγνωσης, γραφής, δραματοποίησης, αλλά και γνωριμία με τον/την συγγραφέα (εφόσον πρόκειται για συγγραφέα εν ζωή).
Έτσι, μέσ’ από την ασφαλή απόσταση που προσφέρει η λογοτεχνική́ αναπαράσταση, οι μαθητές και οι μαθήτριες έχουν την ευκαιρία να διευρύνουν την εμπειρία τους για τον κόσμο, να παρακολουθήσουν τα συναισθήματα και τις στάσεις των χαρακτήρων του έργου, να ζήσουν τη μυθιστορηματική απόδοση ιστορικών γεγονότων, να εκτιμήσουν την ποιότητα του λογοτεχνικού λόγου και να ενισχύσουν και τη δική τους γλωσσική ικανότητα. Παράλληλα, η μελέτη στην τάξη διευρύνει τα προσωπικά βιώματα και αποφορτίζει τις συναισθηματικές εντάσεις, ενώ η συμμετοχή́ των μαθητών σε ομαδικές δραστηριότητες προσφέρει μοναδικές ευκαιρίες προβληματισμού, κριτικής και ανάπτυξης πρωτοβουλιών.
Η μελέτη του ολόκληρου έργου αρχίζει από την πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου και για το σκοπό αυτό θα διατίθενται μία ή δύο ώρες κάθε 15 μέρες για ανάγνωση και συζήτηση μέσα στην τάξη. Ορισμένα αποσπάσματα τα παιδιά θα τα διαβάζουν μόνοι τους στο σπίτι.
Α΄ γυμνασίου: Το τέλος της μικρής μας πόλης, του Δημήτρη Χατζή, Εκδόσεις Ροδακιό.
Β΄ γυμνασίου: Ο βίος του Ισμαήλ Φερίκ πασά, της Ρέας Γαλανάκη, Εκδόσεις Καστανιώτη.
Γ΄ γυμνασίου: Η Κασσάνδρα και ο Λύκος, της Μαργαρίτας Καραπάνου, Εκδόσεις Καστανιώτη.
Α΄ λυκείου: Η τιμή και το χρήμα, του Κ. Χατζόπουλου, Εκδόσεις Νεφέλη και τη συλλογή διηγημάτων Η σαρκοφάγος, του Γιώργου Ιωάννου, Εκδόσεις Κέδρος.
Β΄ λυκείου: Η φόνισσα, του Αλ. Παπαδιαμάντη, Εκδόσεις Εστίας.